Mine Cookies

Livop.dk - Healing af Krop & Sjæl

"Den længste rejse du kan foretage dig i livet - er rejsen fra dit hoved til dit hjerte"Gary Zukaw

Meditation – sådan gør du

Jeg har mediteret i mange år og oplevet den kvalitet, det har givet mit liv. Praktiske råd som hjælper dig igang.

Meditation i hverdagen

Meditation i hverdagen – her i sengen – en mindfulness indre ro.

Den daglige praksis

Jeg anbefaler, at du mediterer dagligt og gerne mellem 30 og 45 minutter.
For eksempel morgen og eller aften. Begynd med at sætte dig nogle mål du kan overholde. Det vigtige er her, at du gør det kontinuerligt. En daglig rytme hvor meditation bliver en naturlig del af hverdagens mange små gøremål. Selv 10 minutter om dagen gør en forskel!

Siddende meditation

Jeg mediterer som regel siddende i skrædderstilling. Vigtigst er det, at sidde behageligt.
Din krop skal være afspændt og rank på samme tid.
Til at begynde med kan dette opleves modsatrettet: “Hvordan kan jeg både slappe af og være rank”. Heldigvis er din krop “klog”, og den vil efterhånden, når du mediterer dagligt, selv finde ind i denne naturlige position.
Denne afspændte ranke holdning giver plads til dine organer og chakraer. Energien kan løbe frit og ubesværet og du kan opnår en indre ro.

Har du besvær med at sidde i skrædderstilling, kan det være en god ide at have fødderne plantet i gulvet. Husk den ranke holdning!

Åbne / lukkede øjne

Ved meditation kan dine øjne være åbne eller lukkede alt efter behov.
Har du åbne øjne, er det vigtigt at finde et “roligt fikspunkt”, som ikke distraherer dig..

Håndfladerne

Dine hænder skal du holde åbne.
Der er nemlig en “forbindelse” mellem dine hænder og hjerte. Når du holder dine hænder åbne, åbner du samtidig op for dit hjerte.
Du kan eventuelt vende håndfladerne nedad, hvis du har brug at være mere indadvendt under meditationen.

Åndedrættet

Til at begynde med er det en god ide at have fokus på åndedrættet. Lad det være i sin helt egen rytme og betragt det uden at ændre på det.
Mange begår den begynder fejl, at de bevidst prøver at styre åndedrættet. Det er ikke meningen. Lad meditationen selv finde sin puls og åndedræt.

Flow gennem chakraerne

  1. Forestil dig – at du åbner kronechakraet på toppen af hovedet
  2. Fornem tyngden i din jordforbindelse
  3. Mærk den guddommelige energi, gennemtrænge dig ned gennem dine chakra:
    1. Krone chakra
    2. Det 3. øje
    3. Hals chakra
    4. Hjertet
    5. Solar plexus
    6. Hara chakra
    7. Rod chakra
  4. Nu lader du energien løbe op igen langs ydersiden af din krop – op mod himlen
  5. Lad bevægelsen begynde forfra

(udfør denne meditation så lang tid du ønsker)

Solen i hjertet

Forestil dig at dit hjerte er en sol – en lysende stjerne.
Giv dig tid til at få den tredimensionelle fornemmelse af din indre sol.
Mærk hvordan dit hjerte stråler i brystet og lige så stille men mærkbart vokser – fra et lille hjerte til en stor sol!

Tonglen

Tonglen er en måde at arbejde med smerte i hjertet på.
Det kan være din personlige smerte, en andens smerte, smerte i verden, eller …

  1. Forestil dig at smerten kommer som en stråle ind mod dit hjerte på forsiden af dig, hver gang du trækker vejret ind
  2. På udåndingen bredes smerten ud bag dig – som en tragt hvor den kærlig forløses
  3. Lad bevægelsen begynde forfra

(Fortsæt så længe du har behov)

Væren i sin essens

Den meditation jeg benytter mest er denne.
Den er et produkt at det, som jeg har lært på min uddannelse til spirituel mentor på ID Academy.

  1. Jeg sætter mig godt tilrette og afsætter god tid
  2. Jeg mærker mig selv både min krop og mine følelser
  3. Jeg bemærker mine tanker
  4. Jeg er ligesom til stede med det, som nu er i mig
  5. Langsomt læner jeg mig tilbage i vidnet til alt det, der sker eller ikke sker.
    • Jeg betragter det altsammen vidende, at jeg IKKE er mine følelser, mine tanker og alle de roller jeg identificerer mig med. Det er bare tanker, følelser, roller, identificeringer. Jeg er den, som er vidne til det. Jeg er subjektet, der er opmærksom på objekterne. Jeg er opmærksom på, at jeg er opmærksom.
  6. Herfra åbner jeg mig ganske “automatisk” for noget større i mig. Jeg forbinder mig med universet som dråben i havet. Dette er en tilstand af væren. Dette er min kerne. Min essens.

Denne meditative tilstand kan med tiden blive en del af hverdagen.
En måde at forholde sig til virkeligheden på.
Tænk at leve livet fra sin dybeste kerne …