Mine Cookies

Livop.dk - Healing af Krop & Sjæl

"Den længste rejse du kan foretage dig i livet - er rejsen fra dit hoved til dit hjerte"Gary Zukaw

Meditation – en kilde af glæde og overskud

Udgivet: 21. februar 2016 | Forfatter: Susanne Schindtler Andersen

Meditation en kilde til glæde og overskud
Billedudsnit - Kunstner: Lise Andersen (Odsherred)

Har du svært ved at meditere? Tro mig sådan har jeg haft det.
Med helt enkle metoder er mine meditationer nu dybere og mere givende.
Teknikker – som også du kan tage til dig.

Jeg har i mange år forsøgt at meditere, men uden at finde den ro jeg drømte om.
Timer er gået med urolige tanker, der forstyrrede mig i min søgen efter indre ro … gå nu væk!
De senere år har mine “meditationer” dog ændret sig.
Jeg er begyndt at benytte forskellige teknikker. Flere af dem har jeg lært under uddannelsen til Spirituel MentorID Academy. Andre teknikker igen har jeg læst mig til. I studiegrupper har jeg videreudviklet min meditation. At meditere sammen med andre har givet mig stærkere meditationer og erfaring, som jeg også har kunne bruge, når jeg mediterer alene. Det simple faktum, at jo oftere du gør en ting, jo bedre bliver du til det gælder bestemt også for det at meditere.

Jeg har lyst til at inspirere dig som læser med nogle af de ideer og teknikker, som jeg har glæde af.

Michael A. Singer

Michael A. Singer siger, at sand meditation er, når du er opmærksom på dine tanker, men samtidig er opmærksom på at du er opmærksom på dine tanker!
At betragte kilden til bevidsthed.

Der er altså tale om det at læne sig ind i vidnet. At være vidne til stemmen inde i hovedet.
Ved fokuseringen bliver du bevidst om det greb, det vanebetingede sind holder dig i.
Du får nu muligheden at vågne op.

Ole Vadum Dahl

5 gode råd til din meditation fra Ole Vadum Dahl

  1. Begynd med at afspænde krop og psyke
  2. Være mental og psykisk åben – for at løsne det fortættede, forkrampede og fokuserede.
  3. At opleve tingene som de er uden at dømme – suchness
  4. Kontakt dit hjerte – det mest velmenende sted i os, hvorfra “vi vil det så godt for os selv og hinanden”.
  5. Find ind til din væren – den grundlæggende følelse af: “Jeg er”

Ole Vadum Dahl | Meditation, der virker | ID Academy

Mine egne erfaringer

Jeg ved ikke om det lyder kompliceret?
Jeg har fundet mig en praksis, hvor jeg “bare er” – med det der nu er!
Tanker – følelser – uro lader jeg flygtigt passere forbi. Helt uden at fokusere og identificere mig med dem.
Bag alle de lag af tanker og følelser kommer jeg i kontakt med en ro og oplevelse af hvem jeg i virkeligheden er. Min essens.

At arbejde “på” hjertet

Nogle tanker og følelser kan fylde så meget at den modsatte teknik virker bedre. Her fokuserer jeg i min meditation på følelsen. Den har min meditative opmærksomhed.
Når jeg er klar lader jeg den passere. Det meditative nærvær opløser på mirakuløs vis blokeringen, som følelsen har afstedkommet. Det lyder let, men det er et dybt arbejde som tager tid.
Tonglen er en af de teknikker jeg bruger ved denne form for meditation.

Tonglen
“Jeg trækker vejret ind gennem forsiden af hjertet og puster ud bagpå.
Forestil dig en tragt der går gennem hjertet, som åndedrættet passerer igennem.”Læs mere om tonglen på Wikipedia

På denne måde renser du i din meditation gamle blokeringer, der er kommet til overfladen for at blive frigjort. Dette er renselse og dyb transformation.

Det som er større end mig

I stilheden oplever jeg, at jeg åbner mig for noget større end mig selv.
Rækker ud mod universet, og tager imod det guddommelige.
Det lyder stort og lidt flyvsk – men det er sandt!

Sammen med andre

Når jeg mediterer sammen med andre “rækker jeg ud mod dem” – helt ordløst.
Der er en stor kvalitet i at meditere sammen med andre. Her kan du opnå at komme i samklang med andre sjæle, og meditationen kan opleves stærkere, end når du mediterer alene.

Daglig praksis

Min erfaring er at meditation kommer bedst til sin ret, når jeg mediterer dagligt.
Meditationen kan med tiden blive en tilstand, som breder sig ind i alle hverdagens handlinger.
Der kan være dage med uro, bekymringer, frygt, tanker og spekulationer – listen kan være uendelig.
Den helt store forskel er ikke at identificere sig med dem, men bare se på dem som en tilskuer. Så holder energien i dramaet ikke længe.

Læs min side om konkrete råd til meditation, og del gerne ud af dine erfaringer og oplevelser herunder i kommentarfeltet.
Jeg vil så gerne inspireres 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *